top of page
Skribentens bildAnna Stadig

Outnyttjad Potential och Besöksnäringens Gömda Skatter - Tänk om och "Kill Your Darlings"

Hej där, fantastiska företagare inom besöksnäringen! Dagens blogg kommer att handla om den outnyttjade potentialen inom besöksnäringen som ligger och väntar på er. Vi kommer att rikta in oss på destinationer, hotell, restauranger, caféer och barer, vandrarhem och aktivitetsbolag. Men för att kunna nå nya höjder måste ni vara beredda på att tänka om och ibland behöva "kill your darlings". Så, låt oss utforska hur ni kan upptäcka gömda guldgruvor inom er verksamhet!


Destinationer: Upplev det oväntade. Ni har kanske redan några populära besöksmål som ni är kända för, men det är dags att tänka utanför ramarna och upptäcka det oväntade. Ta er tid att utforska era omgivningar och hitta gömda pärlor som ännu inte har blivit uppmärksammade. Kanske finns det en härlig glänta i skogen eller ett perfekt ställe för att uppleva augustis meteoritregn (Perseiderna). Genom att marknadsföra dessa gömda skatter kan ni locka en helt ny publik och erbjuda unika upplevelser. Ni kan också passa på att sprida ut era besökare genom att helt enkelt erbjuda något som passar var och en och kanske även under den perioden som ni beskriver som "lågsäsong". Själv upplevde jag en så häftig kväll på Arholma i Stockholms norra skärgård för några år sedan. Himlen fullkomligt exploderade av alla stjärnfall. Magiskt var det. Det har också lett till att jag varje år tvingar ut alla jag känner till en solvarm klippa och blicka uppåt mitt i natten i augusti.


Hotell: Personlighet. Vi vet alla att de stora hotellkedjorna har sina fördelar, men det är de mindre oberoende hotellen som ofta har en speciell charm. Ta en titt på era egna hotell och se om ni kan hitta sätt att ge dem en unik och personlig touch. Era gäster kommer att uppskatta den autentiska upplevelsen och den personliga servicen som ni kan erbjuda. Var inte rädda för att tänka utanför boxen och "kill your darlings" - det kan vara dags att göra om och göra rätt! Här har ni också möjlighet genom att helt enkelt fråga kunderna vad de vill ha. Gör det. Men var förutsättningslös när ni gör det så att ni får svar som ni kan använda som inte är färgade av vad ni själva tror. Det handlar väldigt mycket om att våga släppa taget om det vi själva tror och ta reda på vad gästerna faktiskt vill ha. Här nedan får ni lite inspiration ifrån ett av mina favorit hotell, Old Capital Bike In i Bangkok. Ett hotell som ligger i en gammal cykelbutik. Titta gärna in på deras hemsida och låt er inspireras. Kanske har ni en cykelbutik/uthyrning som ni kan använda till något annat andra tider än på de ordinarie öppettiderna? https://www.oldcapitalbkk.com/

Restauranger, Caféer och Barer: Utmana smaklökarna. Mat och dryck är en stor del av resandet, och era restauranger, caféer och barer kan vara själva hjärtat av en destination. Var inte rädda för att utmana smaklökarna och erbjuda något unikt och annorlunda. Kanske kan ni introducera lokala råvaror och traditionella recept i era menyer eller skapa en speciell signaturdrink som blir en snackis. Genom att erbjuda något som skiljer er från mängden kan ni locka matentusiaster och ge era gäster en minnesvärd smakupplevelse. Eller varför inte göra som Havana Social i Bangkok? En "Secret bar" som du måste veta hur du hittar till och dessutom ha koden för att öppna dörren. Men när du väl kommer in så möts du av en gömd Cubansk bar. Något som jag förstått vara vanligt på Cuba tidigare. För att få den rätta känslan får du också låna en hatt. Att dom sen har magiskt goda drinkar och en uppsjö av rom gör ju inte upplevelsen sämre direkt.



Vandrarhem: Skapa en social gemenskap. Vandrarhem är inte bara ett budgetvänlig boendealternativ, de kan också vara en plats för socialt utbyte och gemenskap. Ta en titt på era vandrarhem och se hur ni kan skapa en miljö där gästerna känner sig välkomna och uppmuntrade att interagera med varandra. Anordna gemensamma aktiviteter, skapa sällskapsutrymmen och främja kulturellt utbyte. Genom att skapa en unik och social atmosfär kan ni ge era gäster en upplevelse som de kommer att minnas länge.



Aktivitetsbolag: Uppmuntra till äventyr utanför de "upptrampade stigarna". Som aktivitetsbolag har ni möjlighet att guida era gäster genom spännande äventyr och upplevelser. Var inte rädda för att tänka utanför boxen och erbjuda något som sticker ut från mängden. Kanske kan ni utforska nya destinationer, skapa unika äventyrspaket eller erbjuda ovanliga aktiviteter. Skapa samarbeten och paket där gästen får uppleva flera saker och verkligen får uppleva just er unika plats eller aktivitet. Här nedan hittar ni ett fantastiskt exempel på hur samarbeten mellan olika aktörer kan se ut. Det här är i Stockholms skärgård.



På Siggesta gård har man ett härligt spelskåp som bara ropar "Kom och spela".


Sammanfattningsvis har besöksnäringen en skattkista av outnyttjad potential som bara väntar på att bli upptäckt. Genom att tänka om, utmana er själva och vara öppna för förändring kan ni hitta gömda guldgruvor inom era egna verksamheter. Var inte rädda för att "kill your darlings" och göra plats för det nya och spännande. Ge era gäster unika och minnesvärda upplevelser som de inte hittar någon annanstans. Och man får kopiera bra idéer bara man gör dom till sina egna.


Så, kära företag inom besöksnäringen, låt oss tillsammans ta oss an denna resa och avslöja de gömda pärlorna som bara väntar på att bli upptäckta!


Tips!

Be någon annan titta på er verksamhet med sina ögon. Där har ni en källa att hämta massa bra saker ur. Å lyssna på nyanställdas frågor och funderingar.

10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Kommentare

Mit 0 von 5 Sternen bewertet.
Noch keine Ratings

Rating hinzufügen
bottom of page